Kinderwagens

Eeuwen lang (voor 1840) was het dragen van kinderen de belangrijkste manier om ze te vervoeren.

In Athene, 1000 v. Chr., is een kinderwagen bekend dat was gemaakt van klei met twee wielen. In de zestiende eeuw komen in Duitsland voor lopers voor. In 1550 werd er voor de Neurenbergse edelman Paulus Behaim een houtenwagen gemaakt met vier paarden voor zijn kinderen.

 

In de zeventiende eeuw liet de hogere klasse steeds vaker houten karren gemaakt om hun kinderen te kunnen vervoeren. Deze karren waren eingelijk kleine varianten van een grote koets die voortgetrokken door een paard. De karren die voor het vervoer van kinderen was bestemd werd voortgetrokken door een pony of honden en waren erg zwaar en vering was er al helemaal niet.

In de tweede helft van de zeventiende eeuw krijgen de voor de adel kinderwagens steeds vaker een stok in plaats van een dissel en werden deze door bedienden gertrokken.

 

 

 

 

 

 

 

 

In Engeland rond 1800 werden steeds meer trekkarren geproduceerd. Door de toenemende bierconsumptie groeit de vraag naar hop. Er waren veel hopplukkers nodig bij de oogst en gaan veel families naar de velden om te helpen. Van de landeigenaren krijgen ze een kar om de spullen mee te vervoeren, dit waren eenvoudige kisten op wielen die snel uit elkaar vielen. De plaatselijke handwerklieden en wagenmakers kregen de opdracht om betrere en steviger karren te maken, met als voorbeeld de hondenkar of boerenkar en zo ontstond de 'hoppickers carts'. Voor het vervoer van kinderen werden er kleinere versies gemaakt en ontstond de eertse kinderwagen. 

Het waren driewilige karretjes met een trekstok, omdat trekken op de moeilijk begaanbare zandwegen beter ging dan duwen.

 

De opkomst van de industrie van boerenkarren en kinderkarren wordt Engeland gezien als de bakermat van de kinderwagen. In 1840 startte de eerste kinderwagen fabriek die zich vooral specialiseerde in wagens die geduwd in plaats van getrokken moesten worden. De eerste kinderwagens zijn geïnspireerd op rolstoelen, die werden gebruikt in ziekenhuizen. 

de echte doorbraak van de kinderwagen komt als de Engelse Koningin Victoria drie wagens voor haar kinderen liet maken.

Het waren driewielige wagens met simpele vering maar wel voorzien een zonnescherm.

Dat de Victorians drie wielen had is niet toevallig. In veel landen was het verboden om met een voertuig met meer dan driewielen op het voetpad te rijden, deze wet werd in 1875 gewijzigd.

 

Het Europese vasteland volgt de Engelse ontwikkelingen op de voet.

 

 

 

 

 

gallery/naether 1900 groen (2)
gallery/donatie eindhoven
gallery/Franse kinderwagen 1