Kinderwagens

Engeland is de bakermat van de kinderwagen. In 1840 startte de eerste kinderwagen fabriek die zich vooral specialiseerde in wagens die geduwd in plaats van getrokken moesten worden. De eerste kinderwagens zijn geïnspireerd op rolstoelen, die werden gebruikt in ziekenhuizen. 

 

Nederland

 

De Fabriek die Mutsaerts maakten is opgericht in 1943 en stond aan de Telegraafstraat 31 in Tilburg, later is deze verhuisd naar de Groenstraat 119 ook in Tilburg. In de jaren '80 heeft een voormalig werknemer, dhr. Cees Driesen het bedrijf overgenomen en voortgezet onder de naam Musty en bestaat nog steeds.

 

Van Werven, kinderwagenfabriek, in 1923 opgericht in Meppel door Marinus van Werven. Diens vader had een smederij op de Groenmarkt. Drie zoons storten zich op de fabricage van rijwielen, de vierde probeerde het met kinderwagens.

Hij begon in een oud pakhuis in de Grote Kerkstraat, daarna werd het bedrijf verplaatst naar de Groenmarkt. Na enkele jaren werd een nieuw pand gebouwd in de Kratonstraat 44. de fabriek mocht zich in de jaren 1930 in een flinke bloei verheugen en er werkte op dat moment ongeveer veertig mensen.

 

Koelstra, deze kinderwagen is afkomstig uit Gorredijk "Friesland “en opgericht in 1934 door dhr. Hans Koelstra. Het loge H.K.G. (Hans Koelstra Gorredijk)werd in 1949 vervangen door alleen de naam Koelstra op de wagens te vermelden. De zonen Gijsbert en Reitze maakten inmiddels ook deel uit van de directie.Toen Koelstra in 1984 de merknaam "Riemersma " overnam, bleven ze samen met Mutsaerts, Musty als enige fabrikant over.

Januari 2016 is Koelstra overgenomen door Bebe You in Staphorst.

 

Van Delft, de fabriek bestond al in 1876. Kinderwagen fabrikant L.W. van Delft in de Poststraat ontving

op 28 juni 1909 het predicaat hofleverancier. De grondlegger was Lambertus Wilhelmus van Delft (1841-1919), die dit bedrijfrunde met zijn zoons Henricus Adrianus van Delft (1877-1943) Andreas Wilhelmus van Delft (1882-1925).

Bij gelegenheid van de verlening van het predicaat bracht de firma een gekleurde ansichtkaart uit met als voorstelling Koningin Wilhelmina met prinses Juliana in een kinderwagen van Delft.

De achterzijde van de kaart vermeld, 'het heeft H.M. de Koningin gehaagd, gezien de fraaie afwerking onzer geleverde kinderwagens, ons H.M. Wapen te schenken'. Van Delft was dus en 'echte' hofleverancier.

 

Riemersma, deze kinderwagenfabriek stond in Surhuisterveen, in 1936 en de eerste wagens werden gemaakt door Albert Riemersma. Ook deze kinderwagens waren geliefd bij ons koningshuis,

op 21 april nam Koningin Juliana er al één in ontvangst.

 

Jonkers, de fabriek stond in Gorredijk Jonkers en was een rietvlechtfabriek, en produceerde rieten stoelen voor de Holland Amerika lijn nadat de orders minder werden richten ze zich op de productie van kinderwagens, eerst alleen van riet later van hout. Maar in 1968 ging de fabriek failliet.

 

ANEB​, staat voor Angement en Ebbing. de heer J.H.B. Angement begon in 1935, "toen hij werkloos was" aan de Oude Doetinchemseweg te 's Heerenberg een smederij in een werkplaats. In 1945 direct na de oorlog begon hij naast de smederij met een winkel en in een leeg staande school te Lengen met de fabricage van wandel- en poppenwagens, dertien jaar later stapte de heer Angement uit de kinderwagen fabriek en ging de fabriek verder onder de naam Ebbing.

 

Engeland

 

Silver Cross, deze Engelse "Leeds" kinderwagen dateert uit 1970 en maakt uit van 138 jaar erfgoed en is niet alleen bijzonder maar ook uniek. Het verhaal begint in 1877, oprichter en uitvinder William Wilson 's werelds eerste kinderwagen.

Hij ontwikkelde een innovatief veersysteem. De inmiddels beroemde stuiterende Silver Cross schorsing en combineerde dit met een omkeerbare kap van de aller eerste moderne kinderwagen.

 

Wilson Parkward, Limousine model gemaakt in Engeland. Kap, regendekje en kinderwagenbak aan de binnenkant afgewerkt met een blauwe afneembare kunststof. Kap heeft een wit/blauwe geborduurde rand. Kap en regendekje zijn aan de buitenkant van blauwe stof. Kinderwagenbak is van donkerblauw hoogglans afgezet met aan iedere kant twee grijs metallic halve bogen en ster/roos van Wilson. Kinderwagenbak kan gescheiden worden van het onderstel, maar dat is een hele onderneming. De kinderwagen heeft een originele boodschappenmand, een luxe vering en grote ongelijke wielen.

 

Marmet​, deze Engels kinderwagen uit Hertfordshire, dateert uit 1960 en heeft een bijzondere kleur groen.

Marmet heeft een rijke historie en gaat terug tot 1912 en is opgericht door E.T. Morris.

 

Pedigree, deze kinderwagen is afkomstig uit Merlon, Engeland is van omstreeks 1950.

In 1931 werd de handelsnaam Pedigree geregistreerd als dochteronderneming voor het maken van poppenwagens en later ook kinderwagens.
In 1957 nam Lines Brothers, "Simpson, Fawcett & Co. (Eén van de oudste kinderwagenfabrikanten in Groot-Brittannië, vanaf ca. 1870).
Arthur en William Lines zijn in 1963 overleden, Walter Lines overleed in 1972.

(Bron, Victoria & amp; Albert Museum of Childhood.)

 

Duitsland

 

Ernst Albert Naether, Naether is begonnen in de Duitse stad Zeits en de grondlegger van de Duitse kinderwagen industrie.

Naether begon met het bouwen van koetsen en arrensleeën. wanneer hij is begonnen met bouwen van kinderwagens is niet bekend maar op aanvraag maakte hij houten onderstellen "1850" voor kinderwagens, in zijn eigen werkplaats, toen deze aanvraag toenam maakte hij complete houten kinderwagens. Na de beurs "1852" voor kinderwagens in Leipzig bouwde hij zijn onderneming uit.

Zijn kinderwagens werden verkocht in heel Europa. In 1869 stond er in zijn catalogus al meer

dan 100 modellen. Na zijn overlijden "1894" wordt de stad Zeits ook wel genoemd Stadt der Kinderwagen.

 

Zekiwa​, Ten tijde van de DDR behoorde Zekiwa kinderwagen fabriek tot de grootste van Europa.

Deze Duitse panorama kinderwagen werd in 1975 ontwikkeld omdat men in die tijd werd aangeraden om de baby's op te buik te te laten liggen om zo de ontwikkeling te stimuleren.

 

 

De Brennabor, rieten kinderwagen dateert uit 1900. Brennabor is een Duitse historische auto en motorfietsmerk en de bedrijfsnaam was Brennabor-Werke, gebr. Reichstein, Brandenburg an der Havel. Dit was een fabriek die al vanaf 1871 fietsen en kinderwagens maakte. Deze kinderwagens waren bijna allemaal zwart of bruin en bleven voorlopig onbereikbaar voor de gewone burger. De prijzen variëren van elf tot twintig gulden.

Brennabor bouwde ook luxueuze auto's iets wat de firma in 1930, na de crisis, op de knieën bracht en de auto productie moest worden stopgezet in 1932.                                  

                                                

Knorr​, dit hoog model kinderwagen is gemaakt in Duitsland.

de kinderwagenbak, kap en regenhoes zijn van wit leer.

de binnenkant van de kinderwagenbak is van grijs/wit bewerkte stof.

De kinderwagenbak is rondom afgezet met een brede bies van wit leer. Het frame is uitgevoerd in wit met boodschappenmand. Bouwjaar van deze wagen is 1980 en de jongste wagen in collectie.

 

Streng, tweelingwandelwagen dateert uit de jaren 60.

De firma Streng werd in 1900 in Wörllsdorf door Heirich Streng opgericht. Na 1945 werd begonnen met de productie van complete kinder- en wandelwagens.

Jammer genoeg kwam er in 2017 een einde aan de firma, Streng.

 

 

Phönix, bouwjaar 1900, en is afkomstig uit Duitsland.

De bak is geschilderd en is blauw met grijs de leren kap is blauw en is door ons aangekocht en is geheel gerestaureerd.

 

 

Opel, deze wagen dateert uit 1925, de bak is van hout en geverfd, de fabrikant is geen familie van de Opel autofrabikanten.

 

 

 

Frankonia, De wandelwagen dateert uit 1934, afkomstig uit Hirschaid, Duitsland. Ook wel Wochenendwagen genoemd.

 

 

België

 

Flandria​, "links op de foto" van oorsprong was dit een fietsfabriek "De West Vlaamse Leeuw"

en werd later Flandria. In 1929 wordt de productie uitgebreid met kinderwagens.

Deze kinderwagen uit 1940 is gedoneerd door familie Withaar uit Nijeveen.

 

 

Torck​, deze wandelwagen is gevonden in een klein rommel winkeltje in Bredevoort. Torck werd opgericht in 1887 door Leon van Heuverswyn en Eugène Hebbelinck. Vanaf 1908 was eigendom van Victor Kluyskens, om in 1911 in handen van Paul Hautekeete en Emiel Torck. Vanaf 1927 werd het de Les Usines Torck. Naast kinderwagens werden er trapauto's, kinderstoelen, looprekken, poppenwagens, driewielers en fietsen.

 

Deze wandelwagen dateert uit 1850, in de negentiende eeuw werden eenvoudige trekkarren voor kinderen steeds populaider. Omdat dewegen steeds beter werden, konden de wagens nu worden geduwd in plaats van getrokken. Het merk van deze wandelwgen is helaas niet bij ons bekend.

 

 

 

gallery/mutsaerts blauw
gallery/van werven
gallery/van delft
gallery/silver cross
gallery/marmet groen (1)
gallery/pedigre
gallery/img_5940
gallery/branabor 1
gallery/img_5949
gallery/riemersma
gallery/aneb
gallery/zekiwa
gallery/knorr
gallery/phonix
gallery/koelstra zwart
gallery/jonkers
gallery/20180518_122555
gallery/streng wandelwagen
gallery/opel
gallery/wilson
gallery/20190407_124043 (2)