G. van Werven (1883) had een smederij op de Groenmarkt in Meppel. Zijn vier zoons beginnen alleen een fabriek: Gerrit begint een fietsenfabriek B&W, Freek en Jan stichten fietsenfabriek De Germaan.
In 1923 begint Marinus N.V. Kinderwagen en carrosseriefabriek G. van Werven. er werkte op dat moment twee vrouwen en negen mannen, waaronder twee Duitse schilders. Bij het twaalfeneenhalfjarig bestaan werkte er vijfendertig personen. In 1935 komt Marinus zoon G.M. van Werven in de fabriek om de productie te begeleiden.
Direct na de oorlog pakken de van Werven de draad weer op en in 1948 staat het personeels bestand weer op een vijfendertig medewekers.
Bij de geboorte van de eerste dochter van prinses Juliana in 1938 levert van werven de 'de Beatrix-wagen'. Als reclame stunt stelt van Werven vijftig kinderwagens beschikbaar aan ouderparen die in dezelfde week als prinses Juliana eenbaby krijgen. Zie foto rechts onder, ze staan gereed voor de fabriek'. Als aandenken ontvangt de familie een foto van prinses Marijke in de wagen met haar zusjes eromheen.
Marinus tweede zoon, W.H. van Werven verzorgt de commerciële en administratieve werkzamheden. In 1957 neemt hij het directeurschap van zijn vader over. Ook wordt er in dit jaar de fabriek verbouwd en gemoderniseerd en is er werk voor zestig werknemers.
In 1970 sluit de fabriek "concurrentie vanuit het oostblok" één van de werknemers gaat verder onder zijn eigen naam, Bakker en importeert onderdelen van uit het Oostblok en werd tot 1975 geholpen door dhr. van Werven.
Bron; Stichting oud Meppel
Deze afbeeldingen zijn eigendom van het Nostalgische kinder- en poppenwagen museum.